19. 01. 2022

20 let v marketingu očima Martina Kupky

Zakladatel a strategy director Betteru Martin Kupka zavzpomínal, jaké byly jeho začátky v oboru, jak tehdy vypadala práce marketéra a jak se změnilo vnímání digitálních agentur.

Jak před 20 lety klienti řešili svůj marketing, Martine? 

Celý digitál byl tenkrát v plenkách. Existovaly jen základní výkonnostní nástroje, neexistovaly sociální sítě, mobily, pořádná data… Z tohoto pohledu byl online vyloučen někde na kraji marketingové pozornosti a většina budgetu pořád směřovala do tradičních médií. Našlo se jen pár pionýrů, kteří měli odvahu zkoušet něco nového a postupně zjišťovali, že to funguje.

Jak tehdy vypadal marketingový obor? 

Tenkrát byly komunikační a digitální agentury, které rostly primárně v offlinu a onlinu se věnovaly jen menší firmy. Až postupem času, jak online nabíral na síle a přišla doba mobilních telefonů, začalo být pro všechny hráče v marketingu důležité komunikovat se zákazníky i online. Z mého pohledu to začalo měnit celý segment. I my v Betteru jsme se začali orientovat na výzvy, které měly často s internetovou reklamou málo společného a prim hrála celková marketingová strategie a komunikace.

V čem se liší dneska?

Když bych teoretizoval, tak je to principově stále o značkách a o tom vědět, kdo je zákazník, jak si udržet jeho zájem a čím se odlišit od konkurence. Mění se jen to, kde a jakou formou se zákazníkem komunikujeme. Dříve stačil jeden markeťák, dnes značky potřebují celý tým specialistů. Třeba v Betteru jsme měli jedno oddělení, dnes je to kreativa, obsahové oddělení, strategie, UX… a na projektech se podílí všechny týmy. Dnes přichází klient s tím, jaké má cíle a chce, abychom mu řekli, jak jich co nejefektivněji dosáhnout. Zatímco před 20 lety bylo pro agentury jednodušší udržet konzistenci komunikace, protože řešily jen pár kanálů, teď se vytváří unikátní obsah na Instagram, Facebook, blog, řeší se spolupráce s influencery… Být v komunikaci konzistentní tak může být občas oříšek.

porada Better týmu v kanceláři

„V podstatě všechno, co se před 10-15 lety realizovalo, je i dnes funkční, ale ne samostatně. Kdysi stačilo mít PPC kampaň, SEO nebo běžný web a samo o sobě to k fungování firmy stačilo. Dnes je to jen jeden z dílků skládačky spousty dalších aktivit,” vysvětluje majitel Betteru.

Jak se díváš na trendy jako data protection, mobile-first marketing…?

Já jsem měl jsem obrovskou výhodu v tom, že jsem jezdíval na konference Googlu do zahraničí, kde byly veškeré trendy předmětem zájmu o několik let dřív. Takže už někdy v 2013 jsem byl v Silicon Valley a viděl jsem, že sociální sítě a podobně tam jsou naprosto jiným standardem než v Česku. A stejně tak hesla mobile-first a data-driven rezonovala už v letech 2012 a 2013, kdy u nás mobilní web neměly ani velké instituce.

Co si myslíš, že agenturám pomáhá na současném marketingovém trhu uspět? 

Řekl bych, že pořád platí stejný klíč k úspěchu, a to je odvádět pro klienty skvělou práci, která je pro agenturu zároveň tou nejlepší reklamou. Za mě je hodně důležité podílet se na projektech, které dávají smysl celému týmu a u kterých agentura ví, že dokáže být pro klienta maximálně přínosná. Online za posledních 20 let neskutečně zrychlil celý marketingový obor – komunikace se zákazníkem probíhá v reálném čase a okamžitě, zákazníci chtějí všechno mnohem rychleji a neustále se objevují nové trendy na sociálních sítích. Takže moje odpověď je zřejmě inovace – agentury musí mnohem rychleji reagovat.

Co ti v poslední době udělalo v oboru největší radost?

Určitě to, že byl Better vybraný jako strategický konzultant pro Ekonomicko-správní fakultu Masarykovy univerzity, kde budu pomáhat definovat značku ECON MUNI, realizovat workshopy pro děkana a vedoucí kateder fakulty, na které jsem sám studoval. Takže vlastně fakulta, která mě „vykopla“, tak té teď budu radit (smích). Ale ne, samozřejmě jsem rád, že tam, kde jsem se dříve učil, teď můžu být důležitým partnerem.

zakladatel Better marketingu Martin Kupka vstupuje do nových kanceláří

Kanceláře agentury v Brně se dočkaly velké rekonstrukce, která se neobešla bez slavnostního „rozbalení”.

Co je tvůj osobní důvod být tak dlouho v marketingu? Co tě žene dál?

Maximálně mě naplňuje, že se neustále učím novým věcem – každý projekt, každá strategie vždycky nějak obohatí mou zkušenost a přijde mi, že se pokaždé dotknu nového tématu. Digitál a komunikace je neuvěřitelně dynamický obor, což mě posouvá dál. To mě na tom nejvíc baví. A v momentě, kdy dochází s odstupem času k vyhodnocení kampaní, mě extrémně nabíjí, když vidím, že naši klienti rostou, jsou úspěšní a my jim v tom nemalou měrou pomáháme.

Sdílejte:
Pojďme na kávu,
dejme Google Meet.