24. 10. 2023

Od vlastní inteligence k umělé a zase zpět: Jak jsme testovali AI nástroje pro copywritery

Téma umělé inteligence už nějaký ten pátek hýbe marketingovým světem, tím copywriterským nevyjímaje. Emoce s AI spojené zamávaly i s námi. Přečtěte si, které AI nástroje jsme v agentuře vyzkoušeli, jak jejich „práci“ hodnotíme a čí služby plánujeme využívat i do budoucna.

Článek pro vás napsala Anna Laštovičková, copywriterka agentury Better.

„Ty kráso, tohle je revoluce!“

… začalo se počátkem roku 2023 ozývat z různých koutů našich kanceláří. AI nástroje pohltily grafiky, PPCčkaře i SEO specialisty – a protože mít PR článek, SEA sestavy nebo popisky produktů napsané během pár sekund neznělo úplně špatně, pustili jsme se do testování i v copy týmu.

ChatGPT, nejlepší přítel copíka?

Zdarma, rychle a relativně kvalitně. S texty generovanými neplacenou verzí ChatGPT od OpenAI (GPT-3.5) jsme byli spokojení tak 50 na 50. Protože AI má k dispozici mnohem více znalostí a dokáže je na počkání „prostudovat“ a spojit do (více méně) smysluplného a gramaticky bezchybného celku, má velkou výhodu, co se rychlosti týče.

Kde už ale ChatGPT pokulhává, je tone of voice, dodržení požadované délky a mnohdy také faktická správnost – a to bohužel i u varianty GPT-4.

ChatGPT je pro copywritery skvělým zdrojem inspirace a témat, dokáže usnadnit práci například navržením osnovy – kontrola, doplnění relevantních informací a polidštění výsledného textu už je ale na copywriterovi.

copy.ai: umělá inteligence <3 Google Docs

Lákalo nás otestovat vyšší ligu, a tak jsme se začali poohlížet po sofistikovanějších AI nástrojích. Jako první se nám namanul copy.ai. Tento písař má 4 výhody:

  • atraktivní rozhraní, které umožňuje generovaný text upravovat přímo v integrovaném editoru,
  • templaty, díky nimž nemusíte copy.ai říkat, jak dlouhý a jak členěný by text měl být,
  • různé tones of voice, mezi kterými volíte (nástroj umí i „nastudovat“ už existující tón, kterým mluví vaše značka),
  • možnost „dogenerovávat“ jednotlivé části textu podle potřeby – třeba konkrétní odstavec.

Funkčním rozhraním a šikovnými vychytávkami seznam výhod začíná, ale bohužel i končí. Podobně jako u ChatGPT nemá copy.ai úplný cit pro češtinu, nástroj navíc občas přichází s podivnými formulacemi a někdy si vymýšlí úplné nesmysly. Copy.ai tedy bohužel nelze využít bez zevrubné kontroly a úpravy – jak stylistické, tak faktické.

Zároveň ale copy.ai nezatracujeme. Při generování článků nebo témat na blogy a sociální sítě přichází nezřídka s nápady a formulacemi, které výborně poslouží jako inspirace pro poctivou copywriterskou práci. Nástroj má navíc i free verzi – vzhledem k velmi omezenému počtu znaků je ale tato vhodná spíše pro testování a nedá se na ni spoléhat při full-time copywriterské práci.

Jasper aneb Zadarmo ani AI nepíše

Nástroj Jasper (dříve Jarvis.AI) je copy.ai v mnohém podobný: nabízí integrovaný editor s možností doplňovat text dle potřeby, desítky templatů i mnoho tones of voice. Přesto nás Jasper nalákal k vyzkoušení, a to zejména na svoji integraci překladače DeepL, která umožňuje uživateli zadávat práci a získávat výstupy i v češtině – tedy aspoň teoreticky. 🙂

Nástroj navíc nabízí možnost vyhrát si více s tónem výstupu: slibuje schopnost napsat ho třeba jako Whoopi Goldberg. Kromě toho prý dokáže zohlednit i to, kdo bude pravděpodobně text číst. Oproti copy.ai má o něco méně templatů (90 × 70), zato ale klade důraz na kratší formáty, je proto vhodnější pro pomoc s tvorbou obsahu na sociální sítě.

I přes počáteční sympatie si nás Jasper nakonec nezískal. Může za to plytkost výsledných textů, kostrbaté formulace a nepříliš originální nápady, které neopodstatňují vysoké náklady. Nástroj navíc nenabízí free verzi (je ale možné ho týden zdarma testovat). A co se týče nového rozšíření Jasper Art, které umožňuje generování obrázků AI přímo v nástroji, zatím nás neoslnil ani ten.

Novinky.ai

Kromě zmíněných asistentů neustále přichází na AI/copy scénu nové nástroje s různými zaměřeními. Naší pozornosti neunikly třeba AI parťák Pi nebo na Facebook orientovaný AdCopy.ai. Zatím žádný z nástrojů ale nefungoval tak dobře, abychom si ho v copy týmu nechali nastálo.

„Hm, nápad ujde, ale asi si to radši napíšu sám…“

Od prvotního nadšení (a zároveň obavy, kdy nám AI vezme práci) přes postupné testování až po finální vytřízlivění. Naše copy setkání s AI nástroji nás vlastně uklidnilo. Umělá inteligence – hlavně ve formě ChatuGPT – nám nejspíš bude i nadále pomáhat jako kreativní „odšpuntovávač“, zároveň se ale nebojíme, že by nás v dohledné době vystrnadila od klávesnic.

Protože vývoj AI nástrojů postupuje mílovými kroky a my naše AI kolegy nechceme ztratit z dohledu, pracujeme na našem prompt engineeringu a sledujeme jak nové nástroje, tak jejich dopad na naše řemeslo. Snad bude hlavně pozitivní.

 

Chcete se dozvědět více o tom, jak v Betteru pracujeme s AI? Máte tip na další copywriterský nástroj využívající umělou inteligenci? Sledujte nás a dejte nám vědět na Facebooku nebo Instagramu. Těšíme se!

Sdílejte:
Pojďme na kávu,
dejme Google Meet.